lördag 13 oktober 2012

Och så var det höst

Nu är det mitt i oktober, och på marken ligger det en brun matta av vissna löv. Mitt i lövmattan blommar en solhatt, Echinacea purpurea 'Prairie Splendor' fortfarande. 

Denna planta kommer från en frösådd som jag gjorde tidigt på våren i år, fröna köpte jag som vanligt hos Jelitto. Det sägs att sorten 'Prairie Splendor' ska blomma ..."ända tills frosten kommer", och detta verkar stämma såhär långt.

Snart blir det nog frost, men ännu står denna blomma lika fräsch som om det fortfarande vore sommar. Det gläder mig.

Jag har provat andra sorter av solhatt förut, tex. den i övrigt trevliga 'Magnus', men tyvärr slutar de sorterna blomma redan i mitten av augusti på den plats där jag haft dem. Och det tycker jag är för tidigt. 

För mig är utmaningen att sträcka ut blomsäsongen så långt som möjligt, både vår och höst. På våren är det rätt mycket som blommar, förutom olika lökväxter, exempelvis vinteriberis och tovsippa.

Lite knepigare är det med höstblommande perenner, så det gläder mig att denna solhatt tycks motsvara sitt rykte.

Också inne i växthuset är det tid för lövfällning.

Fikonplantans stora blad börjar nu gulna och falla av. Den får övervintra här i växthuset, där temperaturen kan hållas strax över fryspunkten vintern igenom tack vare tvåglas-fönster och en liten värmefläkt.

I bakgrunden det schackrutiga mönster jag målade som en blinkning till den geniale blomsterhandlaren och konstnären Tage Andersen.

Växthuset är i övrigt fortfarande ett renoveringsobjekt. Just nu har jag satt upp en väl tilltagen mur som avgränsare för en planteringsyta i växthuset, där det redan sedan några år står en vinranka av typen "staketdruva"; dvs. den får pyttesmå druvor med en kärna i varje.

Så småningom ska golvet plattläggas — kanske ett lämpligt vinterprojekt. Runt vinrankan planterar jag någon vintergrön perenn, tex. vinteriberis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...